Monday, August 9, 2010

PENGERTIAN PENGKID

Isu pengkid di kalangan wanita hari ini semakin menjadi-jadi sehingga timbul pendapat mengatakan bahawa akta dan enakmen baru perlu diwujudkan. Mengikut istilah Bahasa Melayu, pengkid ialah “tomboy” atau lesbian yang membuat penampilan seperti lelaki. Pengertian pengkid mengikut perspektif masyarakat melayu membawa maksud golongan perempuan yang menjiwai watak dan perlakuan lelaki dengan menyembunyikan sifat kewanitaan dan adalah golongan yang yang kehilangan identiti kewanitaan. Disamping itu juga,pengkid lebih merujuk kepada perilaku seorang wanita yang menyerupai tingkah laku seorang lelaki yang normal.Penampilan mereka termasuk gerak laku, berpakaian, penampilan, percakapan dan rupa seolah-olah lelaki. Contohnya, mereka bertutur dengan kasar apabila sesama mereka. Selain itu, pakaian harian mereka pula adalah jeans, seluar pendek dan t-shirt. Malahan apabila pergi bekerja atau ke majlis yang memerlukan mereka berpakaian formal, mereka lebih selesa memakai kemeja dan seluar slack. Pendek kata, dalam kamus hidup mereka tidak ada istilah baju kurung, gaun dan skirt. Mereka juga akan sentiasa menggayakan rambut pendek, benar-benar iras seorang lelaki. Manakala dalam isu percintaan, mereka tidak berminat kepada lelaki tetapi berminat kepada kaum sejenis iaitu homoseksualiti atau lesbian. Mereka sanggup menabur wang untuk mendapatkan cinta dari wanita yang mereka cintai. Malahan, yang lebih parah adalah mereka sanggup menghancurkan rumahtangga wanita-wanita ini yang kebanyakannya sudah pun mempunyai anak. Wanita-wanita ini pula ibarat "orang mengantuk yang disorongkan bantal" sanggup memohon cerai dan meninggalkan anak untuk menerima cinta si "pengkid" dengan alasan suami tidak pandai melayan mereka dan macam-macam lagi. Kini, sudah tiba masanya, kita menjadi masyarakat yang lebih prihatin dan berganding bahu dengan pihak kerajaan dan Jabatan Agama Islam seluruh negara bagi membanteras isu ini kerana ia semakin banyak memberi kesan yang buruk kepada kita. Jika tidak dibanteras dari sekarang, semakin ramailah generasi muda yang akan menjadi pengkid dan mangsa pengkid.

2 comments:

  1. oit2..agak2 ah...pic tu mane hamek ah?? aku knal org lam tuh wlopon korg dh blurkan pic tuh...aku xnk la jd anonymous yg komen suke2 aty..tp ni utk kebaikan mmber aku..

    org lam pic tuh member aku..dan aku tau dia bukan pengkid...dia pompuan biase je la..dia bknnye xsuke kai bju kurung, tp jarang2 pkai je.. ko suke2 je tuduh dia pengkid..pedehal????

    nk kne saman??? dah la hamek pic xmintak..men tuduh2 suke2 aty lak..nk wat entry pon agak2 ah..xyah ah tarok pic yg mnunjukkan aib org len..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta nombor telefon atau whatsapp Antyolip 0175387929

      Delete