Monday, August 9, 2010

PERBEZAAN ANTARA TOMBOY,PENGKID DAN LESBIAN

Tomboy, pengkid dan lesbian membawa makna berbeza kepada masyarakat walaupun hakikatnya mereka cenderung melakukan gejala yang sama, malah kelompok ini adalah jantina ketiga yang cuba menonjolkan identiti gender yang berlawanan daripada biologi,moral dan sosial kehidupan manusia.
  • TOMBOY
Tomboi adalah gender neutral yang beerti wanita berpewatakan lelaki tetapi bukan pengkid atau lesbian. Dia lebih kepada sifat feminin.Contohnya memakai bengkung di dada kerana golongan ini membenci bahagian badan yang berkaitan dengan wanita.memakai pakaian longgar dan berambut pendek.

  •    LESBIAN
 Lesbian pula tidak semestinya kelihatan seperti lelaki tetapi mempunyai nafsu terhadap wanita lain yang tidak diketahui oleh sesiapa pun. Mereka menerima diri sebagai wanita(tidak seperti pengkid), malah menyukai bentuk tubuh wanita.Dalam hubungan seksual lesbian,salah seorang pasangan memainkan peranan yang dominan manakala seorang lagi bersifat lebih pasif.





  • PENGKID
Pengkid mempunyai gender semilajadi seperti wanita dan tidak menukarkan bentuk semulajadi iaitu berbeza dengan golongan maknyah dan pondan yang menukarkan jantina.  Pengkid mempunyai ciri-ciri yang ada pada seorang tomboy tetapi mereka lebih gemar meluangkan masa bersama dengan teman wanita dan mempunyai hawa nafsu untuk melakukan hubungan seksual yang terlarang.





No comments:

Post a Comment